fredag 15 januari 2010

Dagens övning

Får jag be läsaren göra följande experiment:

1. Öppna Googles söksida. Skriv in uttrycket ”christianity is”. Du får nu upp en lista med ett tiotal förslag till vanliga sökalternativ som innehåller ”christianity is”. Obs! Tryck inte på enter- eller sökknappen.

Några förslag är

”christianity is false”
”christianity is bullshit”
”christianity is a lie”

etc. De allra flesta förslagen är direkt negativa mot den kristna tron.

2. Gör samma sak med ”buddhism is”, ”hinduism is”, och ”atheism is”.

Du får liknande förslag som ovan (möjligen något mindre negativa).

3. Till sist, gör samma sak med ”islam is”.

Vad blir resultatet? Ja, inte ett enda förslag kommer upp, trots att det finns mängder av islamkritiska sajter på Internet.

Jag trodde i min enfald, att de förslag som gavs av Googles sökprogram, var uttryck som människor ofta sökte på. Och det är ju möjligt att så är fallet – normalt. Men det är uppenbart att Google censurerar (i den mån de kan) allt som är kritiskt mot islam. Man undrar varför. Det är ju svårt att tro att Googles ledning är muslimer eller islamister. Vad beror det då på? Feghet? Politiskt korrekthet? Girighet (man vill inte störa sig med muslimerna eftersom det kan få ekonomiska konsekvenser)? Ja, inte vet jag. Det enda jag vet är att det är synnerligen otäckt. Det ser mörkt ut för Västvärldens framtid. Aningslöshet är första steget till undergång.


Efter att ha fått kommentarer från några läsare har jag insett att de förslag man får från Google tycks bero på flera faktorer.

1. Det beror på språket. Vilket är helt naturligt. Dvs söker man på svenska, "kristendom är" etc får man andra resultat. Då får man negativa förslag även när det gäller islam (om man använder Explorer). Men att så är fallet är inte så konstigt. Frågan kvarstår varför man, när man söker på "christianity is" etc, får de resultat jag redovisar ovan.

2. Det beror på vilken webläsare man använder. Jag har nu testat med Internet Explorer och Firefox (den senare använder jag normalt) och får då olika resultat. Med Firefox får jag inga förslag alls på svenska, medan jag med Explorer får förslag, som även är negativa mot islam.

Men oavsett detta. När man söker enligt anvisningarna i min blogg ovan, med Firefox som webläsare, får man de resultat jag redovisar.

Kanske någon av mina läsare kan förklara varför det blir olika resultat beroende på webläsaren. Kanske får man dessutom olika resultat om man har operativsystemet i ett annat språk? Kan det möjligen vara webläsaren som ger förslagen? Då kan man förstå varför olika webläsare ger olika förslag. I så fall skulle det vara Mozilla (som gör Firefox) som försöker skydda islam.