onsdag 25 oktober 2017

Länkar

Jag lovade i min förra blogg att jag skulle ge läsaren länkar till några hemsidor och bloggar som företräder en icke politiskt korrekt linje. Jag ger några korta kommentarer nedan om de olika bloggarna (klicka på sajtens namn i början av varje stycke):

Samhällsnytt hette tidigare Avpixlat. Överlag tycker jag man här håller hög standard. Eftersom man ofta har med länkar till originalartiklar kan man själv kontrollera det som skrivs. Kommentarfälten är ju vad de är. Där finns både det som är bra och det som är mindre bra. Jag antar att man tar bort de värsta inläggen.

FriaTider kan ses som en nyhetssajt. Ganska mycket av stoffet här finns också på NYHETERIDAG. De kanske tar från varandra? Vad vet jag? Överlag tycker jag att kvaliteten är god. Och förmodligen betydligt mer sanningsenlig än vad mainstream media företräder när det gäller känsliga frågor.

NYHETERIDAG framstår som en ren nyhetssajt (det framgår ju också av namnet). Man tycks vara mer konservativ än FriaTider. När t ex Virtanen avslöjades som "tafsare" (och mer än det) angav FriaTider hans namn medan NYHETERIDAG kallade honom för "mediafigur".

ANTHROPOCENE. Denna blogg drivs och skrivs av Lars Bern. Jag vet inte riktigt vem han är. En stor del av artiklarna handlar om hälsa och alternativmedicin och kritik mot skolmedicinen (den vanliga, av läkare drivna). Där finns artiklar om huruvida mikrovågor är farliga och hur man skall ställa sig till influensavaccin. Personligen är jag inte så intresserad av dessa artiklar. Men här finns också lysande analyser av immigration och andra av vår tids stora problem.

DET GODA SAMHÄLLET drivs av Patrik Engelau. Ett antal kända gästskribenter förekommer också här; bl a Widar Andersson, Bert Stålhammar och Muhammad Omar (f d muslim). Det tycks också som att Engelau hyser viss sympati för kristendomen (kanske är han rent av kristen), eftersom det i hans artiklar förekommer förvånansvärt många hänvisningar till Bibeln och bibelcitat. Omars artiklar om islam är alltid intressanta och han vet ju dessutom vad han talar om, i egenskap av tidigare muslim.

Ledarsidorna.se drivs av Johan Westerholm. Här finns många bra analyser och infallsvinklar. När jag läst hans texter har jag fått känslan av att han har någon militär bakgrund. Vilket visade sig stämma när jag kollade honom på Wikipedia. Förutom Westerholm finns ett antal andra skribenter. Bl a Ann Heberlein. På Ledarsidorna.se förekommer också videoklipp med intervjuer och samtal.

Som sagt, jag känner mig lyckligt befriad från att skriva regelbundna bloggar som analyserar och beskriver det som händer just nu. Det sköter ovanstående bloggar om, tillräckligt bra. Ibland kan jag givetvis ha något speciellt att säga eller att ha ett annorlunda perspektiv. I sådana fall känns det meningsfullt att skriva. Och då kommer jag att skriva.