lördag 30 augusti 2008

Är det straffbart att vara stamkund?

Häromdagen fick jag ett brev från mitt Webhotell – FS Data. Jag hade, eftersom jag varit trogen kund där nästan sedan företaget startade, blivit utnämnd till GULD-kund. Detta innebär en massa förmåner. Bl a: Fri tillgång till GULD-support. Gratis prenumeration på en datortidning och dubbelt utrymme på deras server. Jag kände mig rörd. Och kom plötsligt att tänka på hur i datorvärlden stamkunder normalt behandlas sämre än nya kunder. Så jag skrev följande tackbrev till chefen för FS Data:

Tänkte bara tacka för att jag blivit utnämnd till "GULD-kund". Detta är ett mycket positivt trendbrott. Det normala i data-världen är annars att man behandlar sina trognaste kunder allra sämst. Alla andra får de mest fantastiska erbjudanden – "tre filmkanaler gratis i sex månader", "gratis 3g-modem" etc medan stamkunderna får betala fullt pris för allting utan några som helst rabatter. Enda sättet för en stamkund att få del av olika rabatterbjudanden är genom att byta leverantör, dvs genom att vara otrogen. Jag har t ex varit kund hos Comhem ända sedan företaget startade (avknoppades ur Telia). I somras var jag tvungen att skaffa ett nytt kabelmodem, eftersom mitt urgamla modem inte riktigt klarade av de nya komprimeringsformaten (textning saknades på vissa kanaler, bilden frös då och då etc). Jag ringde till Comhem och ville ha ett nytt modem. Visst, om jag betalade fullt pris. Med tanke på att Comhems nya kunder får sitt modem gratis, påpekade jag att en gammal, trogen stamkund kanske kunde behandlas lika bra som en ny kund. Genom att binda mig i 12 månader så fick jag i alla fall modemet för 99 kr. Men jag har ju redan varit kund där i snart 10 år! Man tycker de skulle sagt något i stil med, "Ja du har ju varit kund så länge hos oss så dig vill vi belöna. Du får gratis modem plus Filmnet gratis i 6 månader som tack för din trofasthet". Men icke! Ja, det är upp-och-nedvända världen. Mobiltelefonföretagen är om möjligt ännu värre. Där tycks det nästan straffbart att vara en trogen kund. Märkligt! Alla seriösa företagare vet att det är stamkunderna det handlar om för att företaget skall ha en säker och positiv framtid.

Dessutom tycker man, att i sina brev till stamkunderna, så borde företagen, om de nu inte vill belöna sina stamkunder, inte ha med sina erbjudanden till nya kunder. Då slapp ju stamkunderna gräma sig i alla fall.

Ja det var en lång tirad. Men jag ville bara säga att jag blev så glad att se att det finns företag inom data/mobiltelefon/internet-sektorn etc (jag känner inte till något mer än FS Data) som vinnlägger sig om sina stamkunder. Det lovar gott för FS Datas framtid.

Jag vill också passa på att tacka för att FS Data fungerat så bra under de år jag varit kund.

mvh

Krister Renard
Uppsala