onsdag 9 oktober 2013

Higgspartikeln än en gång

Igår tillkännagavs att Nobelpriset i fysik 2013 inte helt oväntat tilldelas de två fysikerna Francois Englert (Belgien) och Peter Higgs (UK) för deras förutsägelse av Higgspartikelns existens (de gjorde sina upptäckter oberoende av varandra). Att årets pris kom att handla om denna partikel, beror på att dess existens verifierades experimentellt för drygt ett år sedan. För den som vill veta mer om Higgspartikeln har jag skrivit en ganska lång och uttömmande artikel i ämnet.

Jag kan också berätta att Englert är överlevare från Förintelsen medan Peter Higgs tillhör den sorgliga skara brittiska akademiker som bojkottar Israel. Jag kan i sammanhanget nämna att två av Adolf Hitlers främsta supporters var nobelpristagare i fysik – Johannes Starck och Philipp Lenard. Logisk och matematisk intelligens har uppenbarligen föga att göra med vare sig verklig förståelse av den totala verkligheten eller hög moral. Det gör mig genuint ledsen att en så duktig fysiker som Higgs samtidigt är politisk idiot. Men han är väl, som så många andra intellektuella britter, offer för det jag brukare kalla "Lawrence-av-Arabien-syndromet" (en kombination av islamofili och antisemitism, den senare maskerad som antisionism).
RÄTTELSE:Det tycks som att det jag skriver ovan om Peter Higgs möjligen inte stämmer helt. Han har visserligen uttryckt kritik mot Israel och vägrade, av politiska skäl, att komma till en vetenskaplig konferens i Israel 2004 (vilket jag inte har problem med – självklart har man rätt att vara kritisk till Israels politik och även visa detta i handling), men det verkar oklart om i vad mån han verkligen stöder vissa brittiska akademikers bojkott av israeliska akademiker (som jag verkligen ifrågasätter och misstänker snarare bottnar i antisemitism än omtanke om det palestinska folket). Higg tycks i varje fall inte driva frågan om bojkott mot Israel speciellt hårt. Så möjligen är inte Higgs politisk idiot, kanske snarare politisk baby (Einstein, som visserligen var oerhört proisraelisk, var i många andra avseenden oerhört naiv när det gällde politik – logisk begåvningen innebär inte automatiskt att man förstår politik, eftersom politik involverar människan, vars handlingar inte kan förklaras med enbart logik).
Slutligen kan nämnas att årets kemipris går till 3 judiska forskare, varav 2 är israeliska medborgare. Apropå min hemsidesartikel om judiska respektive muslimska nobelpristagare. Det tycks som att israeliska forskare hävdar sig väl trots att de motarbetas i diverse olika sammanhang.