söndag 28 oktober 2012

Censur i godhetens namn

Idag vill jag tipsa om en artikel, med ovanstående titel, som jag nu lagt upp på min hemsida. Den utgår från ett tal som Rowan Atkinson (mer känd som Mr Bean) höll under en konferens om yttrandefrihet. Ett mycket viktigt tal, som du kan se på en videofilm (länk finns i artikeln) plus att jag översatt hela talet till svenska.

Bl a så säger Rowan Atkinson, apropå de människor som i toleransens namn vill begränsa yttrandefriheten:
"Jag är inte intolerant" säger många människor. Säger många högt utbildade, liberala personer med len röst. "Jag är bara intolerant mot intolerans." Och människor tenderar att nicka klokt och säga "Oh ja, visa ord". Och ändå, om man tänker djupare på detta odiskutabla påstående i mer än 5 sekunder, så inser man att vad man förespråkar är att man ersätter en slags intolerans med en annan. Vilket för mig inte representerar något framsteg alls.
Klicka här för att läsa artikeln!

Ha en bra morgon, dag, eller kväll, eller natt!