torsdag 13 mars 2014

Svenska hjältar

Kommer ni ihåg "Kubasvensken", Mehdi Ghezali? "Svensken" som runt 2004 satt fången på Guantanamo och sedan flögs hem med regeringsplanet (kostnad runt en halv miljon SEK).

Han greps 2001 i Pakistan, nära gränsen till Afghanistan, och överlämnades till USA, som transporterade honom till Guantanamo, där han satt ett par år. Enligt egen uppgift befann han sig i Pakistan för studier. När han greps hade han 8 pass på sig (en normal studieutrustning antar jag). I Sverige bildades en kommitté som arbetade för hans snara frigivande. Bland medlemmarna fanns flera högt uppsatta personer, som förmodligen ville visa upp sin enorma godhet och på så sätt kvalificera sig för livslångt medlemskap i Godhetskören eller Bamseföreningen. Så småningom ombildades kommittén för att arbeta mer generellt för tillfångatagna personer, eftersom man fick kalla fötter när man upptäckte tecken på att Ghezali kanske inte var så snövit som han framställts.

2009 greps Ghezali än en gång i Pakistan, misstänkt för att arbeta för Al Qaida. Märkligt nog skickade inte Sverige regeringsplanet den här gången för att hämta hem honom. Men förmodligen betalade Sverige hans hemresa när han så småningom släpptes. Jag skulle bli förvånad om så inte är fallet. Någon kanske vet?

Idag (12/3 2014) dömdes Ghezali av Örebro Tingsrätt för grovt bedrägeri till 10 månaders fängelse. Du kan själv läsa domen här (offentlig handling). Behöver jag säga mer. F.ö. satt han 1999 häktad under nästan ett år i Portugal, misstänkt för ett bankrån. Bytet, 5,6 miljoner SEK, påträffades i hans hotellrum, men det gick inte att bevisa att det tillhörde honom, eftersom han delade rummet med en annan person. Nu är man ju i och för sig oskyldig, tills man är bevisad skyldig. Men man undrar om våra media hade tillämpat den principen om Jimmy Åkesson varit misstänkt för rån och man sedan funnit bytet i hans hotellrum, vilket han delade med en kompis. Skulle inte tro det! Det är skillnad på person och person!

Intressant är f ö att den enda ytterligare "svenska" privatperson som hämtats hem med regeringsplanet (såvitt jag känner till) är Annika Östberg (hon som satt i fängelse i USA för medhjälp till dubbelmord plus att hon också begått ett dråp på egen hand). Hon blev ju sedan svensk hjälte och var med i diverse olika TV-program, och fick ha ett eget sommarprogram i P1, och det gjordes en film om hennes liv, plus att hon fått en bok utgiven. Intresset för henne tycks dock ha klingat av under senare år. Personligen trodde jag att hon skulle få en egen TV-show, typ Skavlan eller något liknande. Jag är faktiskt förvånad att det inte blev så.

Den slutsats vi kan dra är att regeringsplanet, när det inte transporterar våra toppolitiker, tydligen är reserverat för svenska hjältar. Det känns betryggande och rättfärdigt!

Varken Ghezali eller Östberg hade så vitt jag känner till bidragit till svensk ekonomi med ett enda öre (Östberg lämnade Sverige som liten flicka) när de fick flyga i högsta lyxklass på skattebetalarnas bekostnad. Jag har svårt att tänka mig någon situation där jag eller någon jag känner skulle hämtas hem med regeringsplanet. Den hjälp jag skulle få, om jag var strandsatt utomlands, vore i bästa fall att jag fick en biljett hem genom en svensk ambassad och sedan fick betala i efterhand.

Hans Bergström, tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter, skrev i tidningen Sunt Förnuft nr 2 mars 2011:
Ju mindre du kan bidra med till det svenska samhället desto större chans att få stanna här. Inget annat land har, vad jag vet, en så självdestruktiv invandringspolitik.
Bergström talar här om svensk invandringspolitik. Men det han säger kan uppenbarligen generaliseras till "Ju mindre du bidrar till det svenska samhället, desto mer tycker våra politiker och intellektuella om dig. Inget annat land har, vad jag vet, en så självdestruktiv politik gentemot sina skötsamma medborgare". Frågan är om detta sänder rätt eller fel signaler.

Tack för mig!