onsdag 10 februari 2010

Google och Hoppets Stjärna

Beträffande min tidigare blogg om sökmotorn Googles eventuella censurering av det som är negativt för islam, så fick jag ett tips från en av mina läsare. Det visar sig att den amerikanska tv-kanalen FOXNews krävt ett svar från Google på varför ”islam is” inte ger några sökförslag. Enligt Google beror detta på ett mjukvarufel. En talesman för Google sade till FOXNews, ”"This is in fact a bug and we're working to fix it as quickly as we can.". Företaget vägrade dock att att förklara vad buggen berodde på och ville inte heller ange hur snabbt problemet skulle kunna åtgärdas. Det var ju intressant. Men även om det är en bug, är det svårt att förstå varför just ”islam is” inte skulle ge några förslag, medan ”Christianity is” etc gav i stort sett enbart negativa förslag (se den tidigare bloggen). Jag anar något lurt i alla fall. Men när en stor tv-kanal konfronterar Google kan de givetvis inte bortse från detta. Det skulle ju vara en oerhörd skandal om Google skulle erkänna eller tvingas erkänna att de avsiktligt manipulerat sökförslagen. Googles goda rykte skulle skadas svårt av detta.

På FOXNews hemsida finns fler detaljer: http://www.foxnews.com/scitech/2010/01/25/islam-broken-according-google/

Förmodligen kommer Google att åtgärda ”buggen” och vi kommer aldrig att få reda på vad som låg bakom. Men oavsett orsaken är det bra att ”felet” rättas till.

Jag har ju i en tidigare blogg rätt läsarna att inte skänka pengar till Röda Korset, med tanke på styrelseordförandes etc höga arvoden. Tyvärr har det visat sig att ett av de alternativ jag angav också sysslat med liknande saker, nämligen Hoppets Stjärna. Bl a har en person där fått en fallskärm på över en miljon kronor. Det känns ju kul att skänka av sina surt förvarade pengar och veta att pengarna inte går till de lidande på Haiti, utan till rövardirekörers frukostar med rysk kaviar och champagne. Jag blev så glad när jag läste detta. Äntligen kommer mina pengar till nytta. Jag menar, få människor uppskattar rysk kaviar lika mycket som en rövardrirektör (med detta epitet menar jag vår tids motsvarighet till giriga rovriddare, som inte känner något som helst ansvar för det företag de leder, utan bara är ute efter att sko sig på företagets och personalens bekostnad).

Läsaren kan få mer detaljer här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6564039.ab

Att stjäla från de fattiga barnen är ondska och inget annat. Man kan mycket väl göra ett bra jobb när det gäller att organisera hjälpverksamhet utan miljonarvoden. Och även om en chef skulle vara så skicklig att han sparar mer pengar till organisationen än vad han kostar, så är det i alla fall fel rent pedagogiskt.

Nu har jag mailat Hoppets Stjärna och krävt en förklaring. Kommer jag inte att få en sådan så slutar jag ge pengar dit, med omedelbar verkan.

Självklart kan det finnas faktorer som jag inte känner till och inte kan räkna ut, som utgör en rimlig förklaring till det inträffade. Så innan jag totalt tar avstånd från Hoppets Stjärna vill jag höra deras förklaring. Kanske, kanske har jag ett litet hopp att de skall ha en fullgod förklaring, fast kan inte se vad det skulle kunna vara.

När jag skriver ovanstående om Hoppets Stjärna fylls jag av en stor sorg – jag har i många, många år skänkt pengar till denna organisation, som jag alltid rekommenderat människor att ge till, och det känns oerhört sorgligt när man känner sig förråd av dem.